Jalkojen omahoito

Kiinnitä huomiota sukkien ja kenkien oikeaan kokoon !
Suosi sukkamateriaalina keinokuitua ja sekoitemateriaalia, ne ovat tehokkaita kosteuden kerääjiä ja kuljettajia. Jalkaterät pysyvät kuivina ja lämpiminä.

Ostaessasi kenkiä, mieti kengän käyttötarkoitus ja ominaisuudet ! Kengät valitaan isomman jalkaterän mukaan. Hyvässä kengässä jalkaterään ei kohdistu puristusta tai painetta, jalka ei väsy eikä kengän reunat aiheuta hankaumia.

Jalkojen pesu ja kuivaus
Jalkojen hygieniasta tulee huolehtia päivittäin. Pesu haalealla vedellä riittää silloin kun jaloissa ei ole näkyvää likaa. Saippuan sijasta kannattaa käyttää ihoystävällistä pesunestettä mikä ei kuivata ihoa. Kuivaa jalat huolellisesti muistaen myös varpaanvälit !

Kynsien lyhennys
Leikkaa kynnet varpaanpään muotoiseksi reunoja pyöristämättä. Terävät kulmat voi viilalla keventää. Kynsi on sopivan pituinen kun kynnen reuna tuntuu sormeen varpaan päätä kevyesti painettaessa. Liian lyhyeiksi leikatut kynnet saattavat alkaa kasvamaan kynsivallin sisään.

Jalkojen rasvaus ja hieronta
Päivittäinen jalkojen rasvaus pitää ihon ehjänä ja kimmoisana, ehjä iho suojaa bakteereilta ja viruksilta. Varpaanvälejä ei saa rasvata. Rasvauksen yhteydessä hiero samalla jalkaterää ja venyttele varpaita. Valitse voide ihotyypin mukaan, kysy jalkojenhoidon ammattilaiselta apua oikean voiteen valitsemisessa.

Jalkajumppa
Jalkojen hyvä lihaskunto vaikuttavat koko kehoon. Parasta jumppaa jaloille ovat päivittäinen hyötyliikunta, valitse hissin sijasta rappuset, jää bussista pois muutama pysäkinväli ennen kotia ja kävele kotiin. Sohvalla istuessasikin voit tehdä nilkan koukistus-ja ojennusliikkeitä, nilkan pyöritystä ja varpaiden harittamista.

Lymfaterapia - Kiihdytä aineenvaihduntaa

Aineenvaihdunnan toimiessa normaalisti keho voi paremmin
Itse voit vaikuttaa aineenvaihduntaan juomalla tarpeeksi, 2-3 l nestettä vuorokauden aikana, syömällä terveellisesti ja monipuolisesti. Liiku säännöllisesti ja muista myös levätä. Kiristäviä vaatteita kannattaa välttää. Istuma,-ja seisomatyö vaikeuttavat verenkiertoa, muista tauottaa työpäivää taukojumpilla ja lepohetkillä. B-vitamiinin on todettu kiihdyttävän aineenvaihduntaa. Ota itsellesi aikaa ja hoidata itseäsi arjen kiireen keskellä. Lymfaterapia tukee sinua aineenvaihdunnassa: poistaa turvotusta - immuniteetti paranee ja hiussuonisto elpyy, rentouttaa ja rauhoittaa lihaksia ja hermostoa, vilkastuttaa aineenvaihduntaa jolloin kuona-aineet poistuvat kehosta tehokkaammin ja ravintoaineet imeytyvät paremmin.


Pidä huolta itsestäsi, sillä kukaan muu ei tee sitä sinun puolestasi !